Sinds april 2018 werk ik ook als vrijwilliger voor Humanitas afdeling Kampen. Ik (her)schrijf voor deze vrijwilligersorganisatie zo nu en persberichten en artikelen.

Voor De Brug van 15 mei schreef ik het volgende artikel:

P E R S B E R I C H T

‘Duizenden mensen in Kampen en omgeving hebben ernstige problemen met administratie’

Door Alex de Jong/Attest Communicatie

KAMPEN – Het zijn ‘best alarmerende’ berichten waarmee Nibud onlangs de landelijke pers zocht. Daaruit blijkt dat maar liefst veertig procent van de Nederlanders moeite heeft met het overzichtelijk bijhouden van de eigen financiële administratie. Dat leidt tot betalingsachterstanden en onnodig rood staan. Humanitas luidt de noodklok en biedt hulp.

Humanitas signaleert al jaren dat het voor veel mensen lastig is om hun thuisadministratie bij te houden. ‘Menigeen heeft geen idee wat er maandelijks bij komt en uit gaat,’ weet Ingrid Blind, coördinator thuisadministratie bij Humanitas. De non-profit organisatie heeft vrijwilligers klaarstaan om mensen te helpen met het opzetten van een overzichtelijke thuisadministratie. ‘Ondanks de alarmerende berichten in de landelijke media, merken wij nog steeds geen toename in de vraag,’ vertelt Blind. ‘Dat is niet alleen vreemd, maar ook erg jammer. Mensen die wel goed zicht hebben op hun inkomsten- en uitgavenpatroon weten veel beter waar ze maandelijks aan toe zijn.’ En dat uit zich in beduidend minder financiële problemen en dus minder stress.

Risicogroepen
Volgens het Nibud hebben jong en oud moeite met het op orde houden van de eigen administratie. Wel onderscheidt de budgetbewaker twee risicogroepen: de 18 tot 35-jarigen en de zogenaamde ‘digibeten’ (minstens 1 op de 5 volwassenen). Door het gebruik van automatische incasso’s vergeet 44 procent van de Nederlanders dat ze lopende abonnementen hebben. Deze abonnementen slokken een flink deel van het maandelijkse budget op, zo blijkt. Maar liefst drie op de tien Nederlanders kunnen rekeningen niet betalen omdat het budget al is verbruikt door andere betalingen via automatische incasso’s

De publicatie in Weekblad De Brug

Getrainde vrijwilligers
‘Consumenten met een geordende administratie hebben minder vaak betalingsachterstanden,’ weet Ingrid Blind. ‘Ze zien minder vaak een rekening over het hoofd en hebben minder abonnementen waarvan zij zich niet (meer) bewust zijn.’ Als coördinator thuisadministratie bij Humanitas helpt zij mensen bij wie de administratieve last hen boven het hoofd groeit. ‘We hebben getrainde vrijwilligers die mensen met dit soort problemen heel goed kunnen helpen.’ Dergelijke hulp aanvaarden is overigens absoluut geen schande. Het getuigt eerder van inzicht en verantwoordelijkheid. ‘Bij Humanitas geloven we dat mensen heel veel zelf kunnen, maar soms even een steuntje in de rug nodig hebben; hulp van anderen. Dat steuntje kunnen wij bieden.’

‘Uitkomen met je inkomen’
‘Voor de mensen in Kampen en omstreken, die nu in de problemen zitten, kunnen vrijwilligers van Humanitas een uitkomst bieden’, vertelt Ingrid Blind. ‘Wij hebben op dit moment vrijwilligers die direct beschikbaar zijn.’ Blind denkt namelijk dat, in navolging van het landelijke gemiddelde, ook mensen in onze regio het zwaar hebben en wel wat hulp kunnen gebruiken. ‘Wij denken dat er in Kampen en omstreken ook heel veel mensen zijn die met hun administratie worstelen.’ Toch merken ze niet dat het aantal hulpaanvragen explosief is toegenomen. Blind vermoedt dat voor velen de drempel nog steeds veel te hoog is.

‘Om hulp vragen kan spannend zijn’, zo weet de coördinatrice. Ze hoopt dat mensen de schaamte durven te trotseren en zich zullen aanmelden. ‘Onze vrijwilligers staan klaar. Ze hebben hun training volbracht en weten waar ze op moeten letten. Onze mensen zijn discreet en werken met respect voor de cliënt en de situatie. Dus: wat heb je, als je zo in de problemen zit, nu te verliezen?’

Naast het vrijwilligerstraject geeft Humanitas ook de training ‘Uitkomen met je inkomen’ waarbij je in zes bijeenkomsten onder andere leert om inzicht te krijgen in je inkomsten en uitgaven en leert om je administratie op orde te krijgen en schulden op te lossen. ‘Ook geven we slimme bespaartips, en nog veel meer’, vertelt Ingrid. ‘Onze hulp en trainingen zijn gratis.’

Je mag Ingrid Blind altijd bellen voor meer informatie over hulp bij de administratie, inlichtingen over de training of voor een afspraak. Dit kan op 06-20.554.008 van maandag t/m donderdag.